Sain joululahjat paketoitua. Työ oli melkoinen voimainkoetus, mutta tänä vuonna lopputulos taitaa olla kaikkien aikojen paras. Ihan yksinkertaisesti päätin, että en nouse tästä tuolista ennen kuin lahjat ovat paketissa kauniisti. Kyllähän siihen aikaa kului, mutta sain työvoiton. Minä olen protestanttisen työetiikan synkeä ihailija: lahjojen päällystyttäminen kaupoissa ja paketoimispalveluissa on fuskaamista. Todellinen lahjapaketti syntyy vain verta, hikeä ja kyyneleitä vuodattaen, itse paketoiden, omat pakettikortit askarrellen. Vähempi ei riitä.

Minulla on myös toinenkin vaatimus. Jokainen lahja pitää olla omassa paketissaan. Eli mikäli minulle ostaa kahdet pörrösukat, niin niiden pitää olla omissa paketeissaan. Muu lasketaan hävyttömäksi viitsimättömyydeksi ja piittaamattomuudeksi minun tunteistani. Lienee tarpeetonta sanoa, että meillä PuoLiskoinen saa tosiaan tehdä töitä paketoimishommissa. Mutta enpä toisaalta kuulu niihin, jotka vaatisivat muilta enemmän kuin itseltään: itsekin käärin kiltisti jokaisen lahjuksen eri pakettiin, vaikka paketin väkertämiset eivät koskaan ole minulle helppoja.

Viihdestressi

Digiboksi on ollut ahkerana työssä ja tallennellut sisuksiinsa kaikenlaista hyvää. Olisipa vain aikaa katsoa kaikki tallennetut ohjelmat! Kirjastosta lainaamiani elokuviakaan en ole vielä ennättänyt katsomaan. Ärsyyntyneisyys kohosi potenssiin kymmenen huomatessani unohtaneeni tämänpäiväisen dokumentin Cat Stevensistä (nykyisin tunnettu nimellä Yusuf Islam). Cat Stevensin laulelu oli tuttua huttua ainakin minun yläasteaikojeni aamunavauksissa. "Morning has broken, like the first morning. Blackbird has spoken, like the first bird". Muistan vieläkin.  

Käännyttyään muslimiksi Yusuf Islam ei enää laulanut julkisesti. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä tuo dokumentti, mutta niinpä vain jäi katsomatta. Islamia käsittelevät dokumentit ovat suuria suosikkejani: olen nauttinut suuresti Islam Euroopassa-dokkarisarjasta ja myös Rajattomasta rakkaudesta, joka usein kuvaa seka-avioliittoja muslimin ja kristityn välillä.